jufjasmijn.reismee.nl

Druk, druk en nog eens druk

Sorry, sorry, sorry, dat ik jullie niks meer heb laten horen. Het is zo ontzettend druk dat ik geen eens tijd heb om een blog te schrijven. Ik heb jullie ondertussen verteld wat ik zondag en maandag gedaan heb. Ik neem jullie nu verder mee naar dinsdag en woensdag.

Gisteren (dinsdag) zijn we naar de Freie Universität geweest. Hier gingen we bij een klas zitten met studenten die ook studeerden om meester of juf te worden. Er zijn wel een aantal dingen anders bij hun op de opleiding. De studenten die ik op de Freie Universität heb ontmoet die gaven maar één bepaald vak. Ze moesten dus kiezen of ze graag rekenles wilden geven, of taalles. De basisschool werkt bij hun een beetje zoals de middelbare school. Dus je hebt een juf voor rekenen, en een andere juf voor taal, en dan heb je misschien weer een meester voor muziek. In Duitsland hebben ze ook alleen maar groep 1 tot en met 6. De kleuters zitten namelijk niet bij de basisschool, De kinderen tot en met 6 jaar (bij ons bekend als de kleuters) zitten in een Kindergarten. Dit is eigenlijk een soort basisschool waar alleen maar kleuters zitten. Donderdag mogen we misschien (als het mag) even kijken in een kindergarten. De studenten op de Freie Universität hebben ook al een paar vragen ingevuld van jullie!

Nadat we een les hadden gehad bij de Freie Universität gingen we naar het concentratiekamp Sachsenhausen. We moesten eerst bijna anderhalf uur in de trein zitten, en dan nog ongeveer 45 minuten lopen. Tijdens het lopen begon het opeens hééééééél hard te regenen, zo hard dat we zelfs onder het afdak van een bushalte nog nat werden. Gelukkig kwam de bus aanrijden (die maar 1 keer in het uur rijd) en konden we het laatste stukje met de bus naar het concentratiekamp. Het concentratiekamp in Sachsenhausen was in eerste instantie geen vernietigingskamp, maar een werkkamp. Hier werden Joodse mensen in de tweede wereldoorlog naar toe gestuurd om te gaan werken voor de Duitse mensen die aanhanger waren van Hitler. Het was niet fijn om over het concentratiekamp te lopen, omdat alles er nog precies zo uitzag zoals het in de oorlog uitzag. Op het concentratiekamp was een klein ziekenhuisje. Hier werden de Joodse mensen weer beter gemaakt zodra ze niet meer zo hard door konden werken. Bij het ziekenhuisje was ook een kelder. Dit is later na een kelder geworden voor de dode lichamen van de Joodse werkers. Hier lagen niet alleen mensen die door een natuurlijke oorzaak gestorven waren, maar hier kwamen uiteindelijk ook dode lichamen te liggen van Joodse mensen die door de Duitsers dood gemaakt waren. Ongeveer aan het einde van de oorlog kreeg het kamp in Sachsenhausen namelijk toch vernietigingsovens om de Joodse mensen die in het kamp moesten werken dood te maken. Gelukkig zijn hier niet zoveel mensen dood gemaakt dan bijvoorbeeld in Auschwitz.

Het was erg heftig om te zien waar de Joodse mensen in de oorlog moesten leven. Gelukkig konden we elkaar in de groep waarmee we waren gegaan een beetje opvrolijken en zijn we gezellig samen iets gaan eten. Na het eten zijn we nog met meneer Luc naar een karaoke bar gegaan en hebben we met zijn allen (ja ook juf Jasmijn) nog even lekker gezongen op het podium!

Vandaag (woensdag) zijn we naar de Internationale Montessori Schule gaan kijken. Hier leerden we een Engelse juf kennen. Op de Montessori Schule hebben ze namelijk 3 meesters of juffen in de klas. Een Duitse juf/ meester, een Engelse juf/meester en een Montessori juf/ meester. Op deze school moeten ze dan ook de hele dag twee verschillende talen praten: Engels en Duits. De kinderen waarmee wij in klas 3/4 (groep 5/6) mee gepraat hadden konden al heel erg goed Engels praten! De kinderen op de Montessori Schule hadden geen stoel waar ze de hele dag op moesten zitten, ze mochten op de grond zitten, op een zitzak, in een stoel, aan een tafel, samen met iemand anders, wat ze maar wilde. De kinderen moesten ook zelf hun lessen inplannen voor de hele week en kregen eigenlijk geen lessen van hun leerkracht. Ook had de school een prachtige omgeving met een hele grote tuin. Ik heb de kinderen jullie blaadjes met vragen uitgedeeld en de kinderen hebben deze vragen (bijna) allemaal beantwoord! Dat wordt nog een hoop vertaal werk volgende week!

Ik ga jullie als ik terug ben nog veel meer over deze school vertellen, maar het is echt veel te veel om op te schrijven. Ik heb zoveel leuke dingen gezien en gehoord, en die ga ik allemaal nog met jullie delen.

Ik ga nu snel lekker slapen want het is bijna 23:00 uur en ik moet morgen (donderdag) alweer om 7 uur vertrekken naar een andere school!

Marc bazelmans

Weer een mooi verhaal.

Tineke de Gelder

Tjonge, je het weer een hoop meegemaakt en gezien zo te lezen! Leuk hoor. Ik ben benieuwd naar je verhalen! Succes...

Oma B.

Wat een drukke dagen! Leuk geschreven Jasmijn, lees het iedere keer met plezier