jufjasmijn.reismee.nl

Fietsen, fietsen en nog eens fietsen

Dag 2 zit er ook alweer op! Gisteren zijn we vroeg opgestaan zodat we op tijd een fiets konden gaan huren. We hadden twee tandems, een tandem is een fiets waar je met twee personen op kunt fietsen. Voor de rest hadden we alleen maar gewone fietsen. We waren van plan een heel stuk te gaan fietsen. We hebben in totaal 15 kilometer gefietst.

Als eerste zijn we naar het monument van de Berlijnse muur gefietst. Dit zijn allemaal ijzeren palen die laten zien waar vroeger de Berlijnse muur gestaan heeft. De Berlijnse muur is gebouwd in de tweede wereldoorlog omdat er te veel mensen van het Oosten van Berlijn naar het westen van Berlijn gingen en dan wilden de bazen van het oosten liever niet. In het westen van Berlijn hadden de mensen het beter, daarom wilden er dus veel mensen van het oosten naar het westen vluchten.

Nadat we bij het monument zijn geweest zijn we helemaal langs de Berlijnse muur naar het Joods Historisch monument gefietst. Het Joods Historisch monument bestaat uit heel veel betonnen blokken en hierbij herdenken we alle Joodse mensen die overleden zijn in de oorlog. Als je naar het midden van monument loopt ben je op een begeven moment niet meer te zien. Hiermee willen ze laten zien hoeveel joodse mensen er overleden zijn in de oorlog.

Vervolgens zijn we even lekker gaan lunchen bij Checkpoint Charlie. Checkpoint Charlie ligt op de grens van de Berlijnse muur. Hier werden alle mensen gecontroleerd die van het westen naar het oosten wilden gaan, of die van het oosten naar het westen wilden gaan.

Op het einde van de fietsrit zijn we nog op een begraafplaats geweest waar Russische soldaten begraven liggen die gevochten hebben voor de vrijheid van de mensen in Berlijn.

Na dat we na die lange fietstocht even in het hotel hebben gezeten, zijn we boodschappen gaan doen want: wij gingen barbecueën! We moesten zelf een wegwerp barbecue kopen en mochten toen in een heel mooi park op de grond gaan barbecueën. Wat een luxe! Het duurde helaas erg lang voordat het vlees warm was dus we konden pas om 22:00 echt gaan eten. ’s Avonds laat de fietsen terug gebracht, en lekker slapen…

Vandaag gaan we naar een school toe: de Freie Universität! Ik laat jullie zo snel mogelijk weer iets weten! De foto’s van gisteren zal ik er vanavond opzetten!